Redegjørelse for aktsomhetsvurderinger i henhold til åpenhetsloven
For perioden 1.1. – 31.12.2024
Loven skal fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt sikre allmennheten tilgang på informasjon.
Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022 og pålegger selskaper som er omfattet av loven å utføre aktsomhetsvurderinger for å stanse, forebygge og begrense negative konsekvenser på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Bauda-konsernet er omfattet av åpenhetsloven, og selv om ikke alle datterselskap er av en størrelse som omfattes av loven, gjelder denne redegjørelsen for alle datterselskap.
Om oss
Bauda AS ble etablert i 1959 og omfattet ved årsskiftet morselskapet Bauda AS, syv eiendomsselskaper, et mobilitetsselskap og åtte Toyota-forhandlere hvorav seks også er Lexusforhandlere. Forhandlerne er lokalisert i fylkene Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold og Agder. Ved
årsskiftet disponerte vi i alt 22 forhandleranlegg hvorav vi selv eier 7.
Forhandlerne er fordelt på disse åtte selskapene:
- Toyota Arendal AS
- Toyota Asker og Bærum AS
- Toyota Buskerud AS
- Toyota Hønefoss AS
- Toyota Oslo AS
- Toyota Romerike AS
- Toyota Sør AS
- Toyota Østfold AS
Totalt har vi i underkant av 1000 dedikerte medarbeidere som gjør sitt beste hver dag for å gi kundene våre den gode servicen de fortjener.
Vi legger stor vekt på kundeopplevelser og har en tydelig visjon: «Vi vil ha Norges mest fornøyde bilkunder». Gjennom Toyotas globale utviklingsprogram jobber vi målrettet for å utvikle fremtidens medarbeidere og ledere. Programmene er basert på våre kjerneverdier: kontinuerlig forbedring og respekt for mennesker. Bauda-forhandlerne står i dag for i overkant av 40 prosent av det totale Toyota salget og nesten 50 prosent av det totale Lexus salget i Norge. I 2024 omsatte konsernet for cirka 6,4 milliarder kroner og solgte over 18.300 biler. Våre kjerneprosesser er salg av bil, verksteddrift, skade/lakk, klargjøring av biler, logistikk og kundeservice. Av våre medarbeidere jobber 60 prosent med bilsalg og ettermarked, og 40 prosent i administrasjonen/administrative stillinger. I tillegg har konsernet cirka 100 lærlinger i eget opplæringskontor. Inkludert i administrasjon er morselskapet med sine spesialistroller innenfor marked, HR, IT og økonomi.
Våre største leverandør er Toyota Norge hvor vi kjøper nye biler og deler til vår verksteddrift, men vi
kjøper også tjenester fra flere andre leverandører i et vesentlig omfang
Forankring av ansvarlighet
Konsernet er opptatt av å drive ansvarlig når det gjelder menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og vi har forankret ansvarlighet i våre styrende dokumenter og rutiner.
Ansvar for gjennomføringen av arbeidet med åpenhetsloven fordeler seg slik:
- Styret har det øverste ansvaret for åpenhetsloven og for å godkjenne den årlige rapporten om aktsomhetsvurderinger
- Konsernsjef har det overordnede ansvaret for at arbeidet med åpenhetsloven blir gjennomført i konsernet
- CFO sikrer at alle områder i konsernet etterlever åpenhetsloven. Han/hun koordinerer arbeidet med aktsomhetsvurderinger, oppdaterer nettsider om åpenhetsloven og menneskerettigheter, og rapporterer på lovens krav
Våre medarbeidere
Alle medarbeidere i konsernet skal ha gode arbeidsforhold som er i tråd med menneskerettighetene og norske lover. Alle selskap i konsernet er omfattet av norske lover og regler, tariffavtaler, samt at de har vedtatt en rekke egne retningslinjer som berører temaene menneske- og
arbeidstakerrettigheter.
Som en del av Toyota- og Lexusorganisasjonen er vi med på å bringe Toyota-kulturen videre. En kultur som har gjort Toyota til verdens største bilprodusent. Gjennom samarbeid, og med respekt for de mennesker vi har rundt oss, skal vi hele tiden søke de små forbedringene. Små forbedringer som forenkler vår hverdag og som resulterer i enda bedre kundeopplevelser og bedre arbeidsmiljø. Vårt verdigrunnlag bygger på to grunnpilarer: «kontinuerlig forbedring» og «respekt for mennesker» – i det begrepet ligger myndiggjøring. Myndiggjøring er filosofien om å sette medarbeidere i stand til å ta ansvar og ta selvstendige valg og beslutninger på områder der de er kompetente. Det dreier seg
om innflytelse og kontroll over egen arbeidssituasjon.
I konsernet har vi som målsetning å rekruttere, beholde og utvikle de beste medarbeiderne på markedet. Det er avgjørende at man trives både med arbeidsmiljøet og oppgavene for å prestere sitt beste. Vi er en del av ledelsesprogrammet «BRiT»/«byens beste forhandler» i regi av Toyota Norge, der vi aktivt videreutvikler ledere og medarbeider til å sette kunden først. Vi jobber aktivt med inkludering og mangfold og tar hvert år inn lærlinger for å styrke bedriften i fremtiden. Toyota og Lexus-organisasjonen har legger stor vekt på utvikling, og vi har eget opplæringsløp for både Toyotaog Lexus-medarbeidere via importør. I tillegg har Bauda-konsernet valgt å ha en digital opplæringsplattform i regi av videocation.no der vi legger egne opplæringsvideoer i kombinasjon med utvalget fra leverandøren.
Bauda-konsernet har eget opplæringskontor hvor vi tilbyr lærlingplasser innenfor følgende områder: reparasjon lette kjøretøy, reparasjon bilskadefag, reservedelsfag, billakkererfag, salgsfag, IT og kontor. Målet er å ta relevant fagbrev samt sikre tilgang på fremtidige medarbeidere til konsernet.
Vi prioriterer medarbeidertilfredshet høyt og gjennomfører hvert år en undersøkelse i regi av Toyota Norge for å måle medarbeiderengasjementet. Denne undersøkelsen måler hvor stolte medarbeiderne er over å jobbe hos oss, og ledelsen får en enkel måling på hvor høyt selskapets medarbeiderengasjement er til enhver tid. Målet for 2024 var en svarprosent på over 80 prosent og en anbefalingsscore (stolthet for sin arbeidsplass) på over 70 prosent. Vi har hatt en god fremgang på svarprosent til 87 prosent, og 21 av 22 lokasjoner endte på over målet. Engasjementet gir oss et godt utgangspunkt for å jobbe videre mot målet om en anbefalingsscore på 70 prosent, men vi har fortsatt en vei å gå til tross for en moderat fremgang. Konsernet og datterselskap jobber videre med analyse og tiltak med utgangspunkt i medarbeiderundersøkelsen.
I 2024 startet også arbeidet med å etablere samarbeidsutvalg for tillitsvalgte og ledelse på konsernnivå.
Konsernet har en digital varslingskanal der medarbeidere har mulighet til å varsle åpent eller anonymt. Informasjon om varsling er lett tilgjengelig i vår personalhåndbok. Per i dag har vi ikke etablert dedikert varslingskanal for eksterne. Morselskap og forhandlere har AMU der både verneombud og tillitsvalgte samt ledelsen er deltagere. AMU jobber konstruktivt for å bedre arbeidsmiljø på alle våre lokasjoner. Kombinasjon av årshjul og HMS-planer sikrer at alle helse-, miljø- og sikkerhetsaspekter inkludert sykefraværsoppfølging blir ivaretatt. I tillegg har konsernet to grupper som jobber med å redusere bruk av kjemikalier på arbeidsplassen. Alle forhandlere har bedriftshelsetjenesten med som observatør i AMU.
Bauda-konsernet har en avviks- og forbedringsportal der alle avvik og forbedringsforslag blir innrapportert. I 2024 har vi ingen alvorlige personalhendelser. Gjennom aktivitets- og redegjørelsesplikten jobber konsern og forhandlere aktivt med likestilling og mot diskriminering, noe som også er en del av vårt arbeid for å redusere risiko for brudd på menneske- og arbeidstakerrettighetene. Mer om dette arbeidet kan leses i vår redegjørelse etter ARP på våre nettsider Bauda AS – https://www.bauda.no/arsrapporter/.
Konsernets leverandører og samarbeidspartnere – aktsomhetsvurderinger
Et sentralt element i åpenhetsloven er å utføre aktsomhetsvurderinger i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. Aktsomhetsvurderinger er en prosess som iverksettes for å identifisere, forebygge, redusere, stanse og dokumentere hvordan vi håndterer eventuell negativ innvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Bauda-konsernet har vurdert risikoen for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold hos våre leverandører og samarbeidspartnere. Samarbeidspartnere defineres i denne sammenheng som alle som leverer varer og tjenester til konsernet uten å være en
del av leverandørkjeden. Vi har kartlagt og vurdert om det finnes faktiske eller mulige risikoer for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold gjennom leverandørkjeden eller forretningspartnere. Dette har vi gjort ved å foreta en analyse av våre leverandører og
samarbeidspartnere ved blant annet å koble omsetning, næring og om selskapet har revisoranmerkninger. Ut ifra analysen valgte vi ut enkelte leverandører vi ønsket å ha en utvidet dialog med.
Vår største leverandør Toyota Norge har beskrevet sitt arbeid på feltet på en god og troverdig måte (https://www.toyota.no/b%C3%A6rekraft/rapport-sosial-baerekraft). Vi har derfor vurdert at det ikke er behov for ytterligere oppfølging av denne leverandøren nå.
De fleste av våre er leverandører er norske selskaper, men varene vi kjøper er produsert i hele verden – mest i Europa, men også i Asia og Amerika. For 2024 har vi fokusert spesielt på leverandører innenfor renhold, bilvask/bilpleie og dekkhotell. Dette er bransjer som historisk har hatt utfordringer knyttet til arbeids- og ansettelsesforhold. Vi har sendt ut tilpassede spørsmål til fem leverandører for å gå i dybden på relevante spørsmål som omhandler arbeidsavtaler, relevante godkjennelser fra offentlige myndigheter, bruk av tariffavtaler og midlertidige ansettelser.
Flere av de øvrige leverandørene hadde gode redegjørelser på sine nettsider, mens andre ikke er omfattet av loven. Der vi ikke fant nok eller relevant informasjon i publisert redegjørelse, valgte vi å stille oppfølgingsspørsmål for å gå mer i dybden. Avhengig av hvilke type vare og tjenester de leverer til oss, har vi stilt oppfølgingsspørsmål som f.eks.:
- Kopi av gyldig attest for skatt og arbeidsgiveravgift
- Om de følger tariffavtaler og eventuelt hvilken
- Hvordan systemer og rutiner de har for å:
o Sikre arbeidsavtaler på et språk de ansatte forstår
o Unngå ulovlig bruk av midlertidig ansatte
o Unngå brudd på reglene om arbeids- og hviletid
o Unngå uhell og skader for ansatte - Hvilke krav de stiller til lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandører og hvordan kravene følges opp.
Selv om vi per i dag ikke har identifisert noen direkte brudd på menneskerettighetene i vår kontrollerte verdikjede, inkludert underleverandører, er vi oppmerksomme på at noen av våre leverandører opererer i land hvor det er utfordringer knyttet til mangfold i forhold til LHBTrettigheter og ytringsfrihet. Vi følger derfor redegjørelsene fra disse leverandørene nøye, og vurdere
deres funn nøye.
Konklusjon
Vi har per april 2025 ikke avdekket brudd på menneske- og arbeidstakerrettigheter internt i konsernet. Vi er underlagt lover- og tariffavtaler, og oppdaterte rutiner for håndtering av varsler er på plass i vårt elektroniske varslingssystem dersom brudd likevel skulle oppstå.
Basert på våre aktsomhetsvurderinger har vi ikke identifisert vesentlig risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold gjennom leverandørkjeden, men vi vil fortsatt følge opp våre igangsatte undersøkelser og redegjørelser fra våre tidligere utvalgte leverandører for å følge opp funn og mulige avvik
Tiltak fremover
I inneværende år vil Bauda-konsernet jobbe med leverandørene som følger:
- Vi vil fortsatt følge opp de virksomheter som vi har vært i dialog med for å sikre at de etterlever det som står i deres rapporter samt de spørsmål som er besvart
- Ny analyse vil bli gjennomført for å se om det er andre leverandører vi ønsker tettere dialog med
- Vi vil fortsette arbeidet med å inngå konsernavtaler og redusere det totale antallet leverandører for å sette oss bedre i stand til å følge opp leverandørforhold, og redusere risiko for brudd på retningslinjer for forsvarlig forretningsatferd.
Vi skal bygge kunnskap gjennom opplæring og dialog med våre leverandører, slik at vi øker oppmerksomheten og bevisstheten rundt menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Dette for at leverandører og samarbeidspartnere skal forstå hvorfor dette temaet er så viktig for oss, hvilke krav vi stiller og hvilke forventninger vi har til våre leverandører samt at vi ønsker dialog om forbedring. Viktigheten av dette er allerede lagt til grunn av FN, ILO, OECD og norske myndigheter.
Kontakt
Har du spørsmål knyttet til vårt arbeid for å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som du ikke finner svar på i dokumentene over, kan du ta kontakt med oss via e-post og merke med «åpenhetsloven».
Henvendelsen din vil ble besvart i henhold til gjeldende frister, senest innen 3 uker
ANSVARLIG LEVERANDØRKJEDE – ÅPENHETSLOVEN
Bauda arbeider kontinuerlig for å ivareta menneske- og arbeidstakerrettigheter i hele vår verdikjede. Vi er opptatt av å levere produkter vi kan være stolte av, som holder høy standard og som er laget under gode arbeidsforhold, der både menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og miljø er ivaretatt.
Våre retningslinjer for forsvarlig forretningsadferd og retningslinjer for leverandører beskriver hvilke krav vi stiller til oss selv, våre leverandører og forretningspartnere.
For Bauda er det viktig at hele verdikjeden etterlever våre retningslinjer til leverandører. Vi har et tett samarbeid med vår største leverandør, Toyota Norge, som utfører egne risikovurderinger og undersøkelser av sine leverandører.
Aktsomhetsvurderinger er sentralt i Bauda konsernets arbeid for å ivareta menneske- og arbeidstakerrettigheter. Vi gjennomfører aktsomhetsvurderinger for å identifisere, forebygge og redusere risikoen for menneskerettighetsbrudd og dårlige arbeidsforhold i vår virksomhet og leverandørkjede.
I vår årlige rapport om menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold redegjør vi for våre aktsomhetsvurderinger, risikoer vi har avdekket i vår virksomhet og leverandørkjede, og eventuelle tiltak som er iverksatt. Hvis du har spørsmål knyttet til hvordan Bauda konsernet håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet og hos leverandører og forretningspartnere, bruk kontaktskjemaet vårt.
SPØRSMÅL OG SVAR
Hvordan er det daglige ansvaret for menneskerettighetsarbeidet organisert i virksomheten?
I våre retningslinjer for ansvarlig forretningsadferd redegjør vi for vårt arbeid knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i Bauda konsernet. Vi har systemer for oppfølging som inkluderer interne retningslinjer og instrukser som redegjør nærmere for hvem i organisasjonen som har hovedansvaret for hvilke oppgaver. Du kan finne mer informasjon om vårt menneskerettighetsarbeid i vår retningslinjer for ansvarlig forretningsadferd.
Har Bauda retningslinjer for sine leverandører?
Bauda har blant annet retningslinjer for sine leverandører som stiller krav knyttet til respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Retningslinjene gjelder for våre eksisterende og nye leverandører og forretningspartnere. Vi arbeider med å innarbeide retningslinjene som en del av kontrakten med nye og eksisterende leverandører.
Vår største samarbeidsparter og leverandør, Toyota Norge AS, har utarbeidet en «Supplier Code of Conduct» (retningslinjer for leverandører) der ansvaret ligger hos Toyota Norge for oppfølging.
Hvem er Bauda konsernets viktigste leverandører med hensyn til åpenhetsloven?
Bauda kjøper inn biler, deler og tilbehør samt kjemikalier fra Toyota Norge AS.
I konsernet har vi definert 5 risikokategorier;
- Importør
- Forhandler
- Eiendom
- Konsern
- Annet
Innenfor de forskjellige kategoriene har vi kategorisert pr bransje i vår risikovurdering.
Hvordan jobber Bauda for å forsikre at leverandører og underleverandører beskytter arbeidstakerrettigheter?
Bauda har utarbeidet retningslinjer for sine leverandører. Disse gjelder for våre leverandører og forretningspartnere. Vi arbeider også med å innta retningslinjene som en del av kontrakten med nye og eksisterende leverandører. Våre retningslinjer stiller strenge krav til våre leverandører om å beskytte arbeidstakerrettighetene til sine medarbeidere. Våre leverandører oppfordres sterkt til å kreve det samme fra sine underleverandører. Vi jobber for stadig forbedring gjennom samarbeid med våre leverandører.
I tillegg til dette gjennomfører Bauda konsernet risikovurderinger i leverandørkjeden og hos forretningspartnere for å avdekke risiko for brudd på regler om anstendige arbeidsforhold og andre grunnleggende menneskerettigheter. Vi foretar disse undersøkelsene så grundig og effektivt som mulig, med de ressursene vi har tilgjengelig. Vi vil videre gjennomføre løpende aktsomhetsvurderinger. Ettersom vi har mange leverandører og underleverandører, er vi nødt til å prioritere de leverandørkjedene og forretningspartnerne der vi ser at det er størst risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår. Vi har derfor ikke full oversikt over alle tenkelige forhold i våre leverandørkjeder. Dersom det avdekkes slike brudd, vil konsernet iverksette passende tiltak og følge opp at tiltakene faktisk er effektive.
Hvordan vet Bauda at innsatsen og tiltakene som iverksettes for å redusere og forhindre negative konsekvenser faktisk er effektive?
Våre retningslinjer for ansvarlig forretningsadferd redegjør for vårt arbeid knyttet til menneskerettigheter i konsernet. Vi foretar løpende vurderinger og undersøkelser av om vårt arbeid for menneskerettigheter faktisk reduserer og forhindrer negative konsekvenser. Når det gjelder vårt preventive arbeid, så tar vi sikte på fortløpende undersøkelser av at leverandører og forretningspartnere oppfyller kravene som stilles i våre retningslinjer for leverandører. Våre undersøkelser er imidlertid gjort ut fra en risikobasert tilnærming, og det er ikke mulig å følge opp alle våre leverandører og forretningspartnere samtidig. Vi foretar grundige vurderinger av hvor vi anser risikoen for å være størst, og prioriterer disse områdene for nærmere undersøkelser. Vi undersøker også at tiltakene som er iverksatt internt i Bauda konsernet er effektive.
Dersom det blir avdekket negative konsekvenser i form av menneskerettighetsbrudd eller dårlige arbeidsforhold i Bauda konsernet eller leverandørkjeden, skal det iverksettes passende tiltak. Disse tiltakene skal følges opp gjennom undersøkelser, spørreskjemaer og våre varslingskanaler.
Hva er Baudas viktigste fokus knyttet til åpenhet rundt menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold?
Bauda har jobbet med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i en lang periode. På konsernnivå har denne prosessen vært systematisert og formalisert over lang tid. I lys av åpenhetsloven formaliserer nå Bauda konsernet også prosessene fortløpende i tråd med OECD Due Diligence Guidance for Responsible Business Conduct.
Ekskluderer Bauda alle leverandører og forretningspartnere som unnlater å ivareta arbeidstakerrettighetene?
Når Bauda skal vurdere hva som utgjør egnede tiltak ved brudd på arbeidstakerrettigheter i leverandørkjeden, vil rettighetshaverens interesser stå i fokus. Vi vil vurdere hva som er det mest effektive utbedringstiltaket for den som er utsatt for menneskerettighetsbrudd, eller dårlige arbeidsforhold. Ekskludering av leverandører kan i mange tilfeller virke kontraproduktivt for vårt menneskerettighetsarbeid. Å ekskludere leverandører som følge av menneskerettighetsbrudd regnes derfor som siste utvei, og vi forsøker så godt det lar seg gjøre å først iverksette tiltak som gjør situasjonen bedre for de som er berørt.
OECD Due Diligence Guidance for Responsible Business Conduct er klare på at det ikke er ønskelig at virksomheter kutter bånd til leverandører og forretningspartnere før andre mindre inngripende tiltak er forsøkt. Dette er også i tråd med FNs bærekraftsmål. Bauda ønsker primært å samarbeide med våre leverandører for at de av eget tiltak skal opptre i tråd med krav til grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår, og i tråd med våre standarder og retningslinjer.
Inngripende tiltak kan iverksettes ved mislighold. Bauda konsernets mulighet til å avslutte kontraktsforhold som følge av menneskerettighetsbrudd eller dårlige arbeidsforhold kan gi våre leverandører og forretningspartnere et incentiv til å opptre i tråd med våre standarder og retningslinjer. Derfor vil vi vurdere å utarbeide kontraktsvilkår for våre mest sentrale leverandører og forretningspartnere som gir oss adgang til å heve kontrakten ved gjentatte og omfattende brudd, og dersom de ikke iverksetter utbedrende tiltak.
Hva gjør Bauda for å ivareta menneske- og arbeidsrettigheter til fremmedarbeidere i leverandørkjeden?
Vi anerkjenner at fremmedarbeidere er sårbare for utnyttelse og tvangsarbeid. Vi er klar over at det er en risiko for at tvangsarbeid finner sted i vår leverandørkjede, og da særlig overfor fremmedarbeidere.
Baudas retningslinjer for leverandører stiller strenge krav til våre leverandører og forretningspartnere til å beskytte menneske- og arbeidstakerrettighetene til deres medarbeidere. Våre retningslinjer for leverandører forbyr tvangsarbeid og menneskehandel i leverandørkjeden. I tillegg til dette gjennomfører Bauda grundige aktsomhetsvurderinger i leverandørkjeden og hos forretningspartnere for å avdekke risiko for brudd på regler om anstendige arbeidsforhold og andre grunnleggende menneskerettigheter. Vi foretar disse undersøkelsene så grundig og effektivt som mulig, med de ressursene vi har tilgjengelig. Ettersom vi har mange leverandører og underleverandører, er vi nødt til å prioritere de leverandørkjedene og forretningspartnerne der vi ser at det er størst risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår. Dersom det avdekkes brudd eller risiko for brudd, vil Bauda iverksette passende tiltak og følge opp at tiltakene faktisk er effektive.